Ewijk 1 - SCP 1: het venijn zit 'm in de staart

vv Ewijk 1 (zon)

... (e.d.)

22 oktober 2017 14:30

Ewijk, zondagmiddag 22 oktober. Na het verlies tegen WVW twee weken geleden revancheerden de mannen van  trainer Gerard van Zwam zich afgelopen zondag met een overtuigende 6-1 overwinning op Niftrik. Ook Ewijk pakte de volle 3 punten en boekte een 4-2 winst op Victoria '25. Ewijk gaat momenteel aan de leiding in de 4e Klasse E, maar SCP staat op een gedeelde tweede plek met een achterstand van slechts één winstpunt. Een belangrijke wedstrijd vandaag voor beide ploegen, want een overwinning zou 3 zeer waardevolle punten opleveren!

Helaas was de eerste aanval van Ewijk al direct raak. De aanval van Tom Diebels door het centrum was onhoudbaar voor keeper Oscar van Wezel: 1-0. Youp Oosterbroek ging direct vol in de tegenaanval, maar zag zijn schot helaas over het Ewijkse doel gaan. Ook Joel Willemsen kon zijn doelpoging, na een goed opgezette aanval, helaas niet in een doelpunt omzetten. Door wat gerommel voor het doel van Ewijk resulteerde een volgende aanval zelfs bijna in een eigen doelpunt. De corner die hieruit voortkwam werd uiteindelijk knap gestopt door de Ewijkse keeper. In de 16e minuut kwam keeper Oscar van Wezel ver uit zijn doel om een aanval van Ewijk te stoppen en kreeg hiervoor rood wegens zijn overtreding op een doorgebroken speler. Aangezien Aiko Sonneveld nog steeds geblesseerd is aan zijn vinger en er dus geen reservekeeper voorhanden was, was Rik Baars, die 15 jaar geleden voor het laatst gekeept had, hierdoor genoodzaakt de keepershandschoenen aan te trekken en het Puiflijkse doel te verdedigen. Eli Wuarbanaran stond hiervoor zijn plek binnen de lijnen af. Ondanks dat SCP met 10 man verder moest, was het juist Ewijk dat slordiger ging voetballen. In de 29e minuut resulteerde dat in een eigen doelpunt nadat een corner voor SCP binnengekopt werd door een speler van Ewij en hiermee de stand weer gelijk bracht: 1-1. SCP begon weer meer druk te zetten en in de 35e minuut bracht Youp Oosterbroek SCP zeer knap op voorsprong! William van den Akker opende de aanval en gaf voor op Bram Oosterbroek, die vervolgens zijn broer inspeelde die de bal voorbij de Ewijkse keeper kon schieten: 1-2. SCP kreeg vleugels, wist elkaar steeds beter te vinden en bleef het Ewijkse doel opzoeken. Frank Quanjer gaf een mooie voorzet op Joel Willemsen, maar de Ewijkse keeper stortte zich voor Willemsen en de bal. Rik Baars maakte als gelegenheidskeeper meerdere fantastische én belangrijke reddingen voor zijn ploeg, voordat de scheidsrechter na 50 minuten affloot. Ruststand: 1-2.

Toen Tom Baars te horen kreeg dat Oscar van Wezel met rood van het veld was gestuurd en Rik Baars zijn positie in had genomen, bood hij direct aan naar Ewijk te vliegen om zo in de tweede helft de taak van zijn broer Rik over te nemen, wat door trainer Gerard van Zwam met beide handen werd aangenomen. Als ervaren keeper kon Tom tenslotte meer weerstand bieden aan de aanvalsacties van Ewijk. Krap 3 minuten na rust kreeg Joel Willemsen een prachtkans op de 1-3, maar zag zijn loeiharde schot helaas tegen de lat belanden. Daarop antwoordde Ewijk aan Puiflijkse zijde met een hard schot, maar Tom Baars had geen enkele moeite deze bal te stoppen. Direct daarna wist Baars zijn ploeg opnieuw te behoeden voor een gelijkmaker van Ewijk. Een schot van Willemsen glibberde meermaals in handen van de keeper voordat hij hem uiteindelijk wist te pakken. Bram Oosterbroek startte een mooie aanval, maar werd uiteindelijk door maar liefst 4 man tegelijk onderschept. Een corner van Ewijk creëerde wat gerommel voor het doel van SCP, maar Tom Baars hield zijn hoofd koel en werkte de bal beheerst weg. In de 71e minuut werd Joel Willemsen, die veel mooie kansen heeft gecreëerd en vele meters heeft gemaakt, gewisseld voor Sonny Vissers. Ewijk zag niet echt meer kans om een goede aanval op te zetten. SCP bleef echter jagen en knokken om die voorsprong vast te houden. De keeper van Ewijk kwam regelmatig ver uit zijn doel, wat Sonny Vissers goed doorzag en met een hoge lob probeerde het Ewijkse doel te bereiken, wat helaas mislukte. Aan Puiflijkse zijde had Tom Baars alweer een mooie redding. In de 80e minuut opende Frank Quanjer de aanval, die voorgaf op Visser, die hem vervolgens Bram Oosterbroek inspeelde. Helaas wist Oosterbroek de Ewijkse keeper niet te passeren. Een speler van Ewijk werd ondertussen bestraft met een gele kaart voor vasthouden van Berry Nijs. SCP begon weer meer druk te zetten. Nijs werd alweer stevig getackeld, wat nog een vrije trap opleverde, maar weer geen echte kans uit voortkwam. Zowel voor- als achterin was SCP sterk en gebrand op die overwinning. Lange tijd leek het erop dat SCP, ondanks 10 man en 3 verschillende keepers in 90 minuten, de 3 punten verdiend mee naar huis mocht nemen. Helaas spatte deze droom in de 97e en minuut uiteen toen Ewijk de gelijkmaker binnentikte: 2-2. Maar ondanks het gelijkspel mag SCP enorm trots zijn, want vandaag hebben ze weer bewezen wat een sterk, veelzijdig en hecht team het is!

Aankomende zondag speelt SCP uit tegen SCE in Nijmegen om 14.00 uur.

Meer foto's van de wedstrijd vind je hier